Kursus: Den Danske Model - under udvikling eller afvikling?

FAOS gentog succesen fra sidste år og udbød igen i august 2014 et sommeruniversitetskursus med titlen Den danske model – under udvikling eller afvikling? Kurset var skræddersyet til fagprofessionelle med praktisk erfaring fra arbejdsmarkedsområdet – eksempelvis ansatte i fagforeninger, arbejdsgiverforeninger, ministerier og styrelser. Der var 30 deltagere på kurset.

Undervisning på kurset om den danske model

Foto: Steen E. Navrbjerg

Underviserne dykkede ned i den danske models kerneelementer og de aktuelle udfordringer, modellen står over for. Undervisningen var case-baseret og tog udgangspunkt i en række nye cases såsom de vanskelige forhandlinger op til OK 13, de kuldsejlede trepartsforhandlinger i 2012 og danske virksomheders brug af østeuropæisk arbejdskraft. Desuden blev Laval-dommen, Vejlegårdssagen og CSC-konflikten også behandlet som cases på kurset.

Jonas Felbo-Kolding

Ph.d.-stipendiat Jonas Felbo-Kolding, FAOS, underviser i casen om danske virksomheders brug af østeuropæisk arbejdskraft
Foto: Steen E. Navrbjerg

Det var et koncentreret forløb med under-visning over fem dage fra den 11.-15. august. Der var lagt vægt på gruppearbejde og netværksskabende aktiviteter som en del af undervisningen.

Kurset blev udbudt som en del af Copenhagen Summer University-programmet på Københavns Universitet.

Lektor Anna Ilsøe og lektor Steen E. Navrbjerg fra FAOS var kursusledere.
Læs mere på copenhagensummeruniversity.ku.dk