Making Sense of Change and No Change in Employment Policies

Kapitel af Søren Kaj Andersen i bogen 'Sources of National Institutional Competitiveness'

Da den finansielle krise ramte de europæiske arbejdsmarkeder i 2008-2009, blev der lanceret forskellige initiativer om arbejdsfordeling i EU-medlemslandene. Tyskland forlængede deres eksisterende ordning om arbejdsfordeling betydeligt. Storbritannien fastholdte et liberalt policy-regime og tog ingen initiativer på området. Danmark afstod fra en mere proaktiv brug af den allerede eksisterende ordning, og i Sverige - hvor man ikke havde en lignende ordning - afslog regeringen at introducere en sådan.

Efterfølgende er Tyskland blevet udpeget som det fremtrædende eksempel på, hvordan udvidet brug af arbejdsfordeling med succes har kunnet begrænse krisens beskæftigelseseffekter.

I kapitlet 'Making Sense of Change and No Change in Employment Policies' beskæftiger Søren Kaj Andersen sig med de forskellige processer af meningsskabelse, som lå bag policy-valgene omkring arbejdsfordeling i de tidlige stadier af krisen i udvalgte europæiske lande, dog med særligt fokus på Danmark. Arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger og regeringer er de aktører, som skaber mening i policy-initiativerne via deres fortolkning af organisatoriske behov og interesser. Deres holdninger, eventuelle uenigheder og konflikter analyseres. Der argumenteres for, at de forskellige policy-valg om arbejdsfordeling i høj grad kom til at følge de reguleringstraditioner, der ligger i de nationale arbejdsmarkedssystemer.

Med andre ord: Det eksterne chok, som krisen forårsagede, har ikke betydet institutionel forandring. I stedet kan man se initiativer (eller mangel på samme) vedrørende arbejdsfordeling som tilpasning inden for eksisterende institutionelle rammer. Ydermere må man se meningsskabelse omkring specifikke policy initiativer, som arbejdsfordeling, i det større billede af arbejdsmarkedsreformer i de enkelte lande over det sidste årti eller mere. Specifikke policy-initiativer bliver en del af en større institutionel struktur, hvilket rejser spørgsmål om, hvordan nye initiativer passer ind, og især hvordan det påvirker den institutionelle konkurrenceevne.

Læs mere om bogen her.