Seminar om den danske model for delegation fra det thailandske arbejdsministerium

En delegation af 21 medarbejdere fra det thailandske arbejdsministerium deltog den 12. april i et seminar arrangeret af FAOS i samarbejde med Sociologisk Institut. Emnet var den danske velfærdsstat og dansk arbejdsmarkedsregulering.

Anledningen til besøget var en studierejse i Danmark for at lære den danske model nærmere at kende – og på sigt for at lære af den danske model. Efter oplæg ved lektor Peter Abrahamson, Sociologisk Institut, og adjunkt Anna Ilsøe, FAOS, blev den danske model diskuteret og sammenlignet med forholdene i Thailand.

Den thailandske delegation spurgte blandt andet til de danske arbejdsmarkedsreformer i 1990’ erne og 2000’ erne og til det arbejdsretslige system i Danmark, som opererer særskilt fra de civile domstole. Thailand har også et særskilt konfliktløsningssystem for tvister mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. Det er gratis for begge parter at få behandlet sager i den thailandske arbejdsret.

Overordnet set er der dog flere forskelle end ligheder, når man sammenligner arbejdsmarkedsreguleringen i Danmark og Thailand. Hvor 67 procent af den danske arbejdsstyrke er medlem af en fagforening, så gælder dette kun en procent af den thailandske arbejdsstyrke. De fleste thailandske fagforeninger er 'company unions', som kun dækker en virksomhed, og der er derfor mange af dem (ca. 1000 i alt). Der er færre fagforeninger i Danmark, men de repræsenterer til gengæld flere lønmodtagere på tværs af mange forskellige arbejdspladser, hvilket giver dem et større forhandlingsmandat i forhold til arbejdsgiverne og det politiske system.

Foto: Hans Jakob Kirk