Workshop om kollektive aftaler for soloselvstændige

Bud på cykel
I september 2022 gav EU grønt lys til kollektive aftaler for soloselvstændige på digitale platforme. Foto: Colourbox

I september 2022 vedtog EU-Kommissionen nye retningslinjer på konkurrenceområdet, som giver grønt lys til kollektive aftaler for soloselvstændige på digitale arbejdsplatforme som fx WOLT og HILFR. Hvad betyder det for dansk arbejdsret? Og hvordan ser Sverige på det? WELMA og FAOS inviterer til workshop med Professor Jens Kristiansen fra Københavns Universitet, som fremlægger resultater af sin nye rapport ift. Danmark og Docent Niklas Selberg fra Lunds Universitet, som præsenterer det svenske perspektiv.

Program:

14.00-14.05 Velkomst
- Catherine Jacqueson, Professor i EU-ret, WELMA, KU

14.05-14.35 Kollektive aftaler for soloselvstændige i Sverige
- Niklas Selberg, Docent i privat ret, Juridisk Fakultet, Lunds Universitet

14.35-14.50 Spørgsmål og diskussion

14.50-15.05 Kaffepause

15.05-15.25 Soloselvstændiges adgang til at indgå kollektive aftaler i Danmark
- Jens Kristiansen, Professor i arbejdsret, WELMA, Det Juridiske Fakultet, KU

15.25-16.00 Spørgsmål og diskussion

Der er desværre lukket for tilmeldinger.

Sted: Københavns Universitet, Karen Blixens Plads 16, 2300 København S – flexsrummet 8A-0-57 findes på stueetagen, indgang via atriet. Se kort.

Læs den nye rapport 'Soloselvstændiges adgang til at indgå kollektive aftaler', af Jens Kristiansen.

Workshoppen er en del af det tværfagligt forskningsprojekt om platformarbejde som finansieres af beskæftigelsesministeriet: Platformsarbejde i Danmark: Udvikling, muligheder og udfordringer i et juridisk og sociologisk perspektiv – Københavns Universitet.