Fra lærerkonflikt til lokalt samarbejde på skolerne?

Projekt

Under lærerkonflikten ved OK 2013 frigjorde de offentlige arbejdsgivere sig fra den tidligere overenskomstaftale om arbejdstid med folkeskolelærerne. Herefter reguleres folkeskolelærernes arbejdstid ved lov 409, og fastsættes ellers af den lokale skoleleder. Der er fortsat mulighed for at indgå lokale aftaler om arbejdstid, men holdningen til at indgå sådanne aftaler har varieret over tid blandt de offentlige arbejdsgivere, ligesom de også varierer lokalt mellem kommunerne. Formålet med dette projekt er at undersøge, hvordan arbejdstidsspørgsmålet herefter løses lokalt, og hvordan relationerne mellem de traditionelle kollektive aftaleparter udvikler sig lokalt i tiden efter en større overenskomstkonflikt.

Projektet besvarer således to forskningsspørgsmål:

1) Hvordan udvikles en praksis om arbejdstid lokalt i kølvandet på fjernelsen af ​​et formelt kollektivt regelsystem på den offentlige arbejdsplads?

2) Hvordan udvikler relationerne sig mellem de kollektive aftaleparter på forskellige reguleringsniveauer i kølvandet på en større overenskomstkonflikt?

Projektet har et longitudinalt design, der analyserer praksis om arbejdstid og partsrelationerne i 2011, 2014 og 2016 på to skoler i to kommuner og blandt de centrale overenskomstparter. Derudover analyseres også de lokale aftaler, som er indgået i kommunerne og på skolerne siden 2014.

I projektet trækkes der på en kombination af neo-institutionel og sociologisk teori med henblik på at udvikle forståelsen af kollektiv samarbejds- og forhandlingspraksis på den offentlige arbejdsplads under indflydelse af institutionel kompleksitet.

Deltager: Nana Wesley Hansen
Projektperiode: Marts - november 2016