12. marts 2010

Forligsen fylder 100 år - forligsinstitutionen har nu i 100 år hjulpet uenige parter

Analyse af Christian Lyhne Ibsen

I år er et ekstraordinært år for det danske overenskomstsystem. Ikke kun på grund af de igangværende overenskomstforhandlinger i den private sektor, der udspiller sig i skyggen af stigende arbejdsløshed og udsigt til rekordlave lønstigninger. 2010 er også ekstraordinært, fordi et af kerneelementerne i overenskomstsystemet - Forligsinstitutionen - kan fejre 100-års jubilæum. Når overenskomster går ind i deres afsluttende faser - som det er tilfældet i disse dage - mødes forhandlerne således med en gammel kending, der har spillet en essentiel rolle gennem 100 år. Samtidig er det også her, at overenskomstforhandlinger ofte bliver afgjort via to af forligsmandens kompetencer: fremsættelse af mæglingsforslag og sammenkædning af afstemninger.

Analysen blev bragt i Politiken den 12. marts 2010

Download hele artiklen (som pdf)