8. marts 2024

Nana Wesley Hansen er Danmarks næstmest citerede kvindelige ekspert i 2023

Nyhed

Arbejdsmarkedsforsker Nana Wesley Hansen er den næstmest citerede kvindelige ekspert i Danmark i 2023. Og den mest citerede kvindelige ekspert på Københavns Universitet. Det viser en opgørelse i Akademikerbladet, der hvert år laver en liste over de 50 mest citerede eksperter i Danmark.

Nana Wesley Hansen
Arbejdsmarkedsforsker Nana Wesley Hansen. Foto: Mikkel Krogh

Nana Wesley Hansen er den mest citerede kvindelige forsker på Københavns Universitet i 2023, og den næstmest citerede kvindelige ekspert i landet. Det viser en opgørelse i Akademikerbladet, der har lavet en liste over de 50 mest citerede forskere i 2023. Nana Wesley Hansen ligger nummer 35 på listen, og er én ud af kun 5 kvinder på listen. I et år domineret af krigen i Ukraine og store udfordringer på sundhedsområdet er hun en af de få på listen, der ikke har militærfaglig eller sundhedsvidenskabelig baggrund.

Nana blev især flittigt citeret i landets medier i forbindelse med de private overenskomstforhandlinger i første halvdel af 2023, hvor hun bidrog med at gøre seere, lyttere og læsere klogere på forhandlingerne og vilkårene på arbejdsmarkedet.

Hun har i flere år været blandt de mest citerede eksperter på Københavns Universitet og har aldrig oplevet, at blive valgt fra fordi hun er kvinde. Hun kan dog godt savne, at universitetet i højere grad anerkender, at forskere bruger tid på at deltage i medierne. Til gengæld har hun altid oplevet, at mediearbejdet bliver anerkendt af kolleger på FAOS.

”Meget tidligt i karrieren bliver man på FAOS opfordret til at deltage i medierne, og man får fra start støtte og vejledning fra kolleger, hvor mange har stor erfaring med medierne. Det er utraditionelt i forskningsverdenen og en stor styrke ved FAOS professionelle interaktion med omverdenen,” siger Nana Wesley Hansen.

Nana bruger fortsat meget tid på mediearbejde, hvor hun i øjeblikket er efterspurgt som ekspert i relation til de igangværende overenskomstforhandlinger på det offentlige område. Ligesom hun har uddybet betydningen af trepartsforhandlingerne om ekstra milliarder til særlige lønmodtagergrupper.

”Overenskomsterne har jo direkte betydning for mange danskeres arbejdsliv og privatliv, da de regulerer løn og arbejdsvilkår for langt de fleste lønmodtagere. Derfor oplever jeg det som utrolig meningsfuldt at forklare, hvad det er for nogle mekanismer der er på spil, når der forhandles overenskomst.”

Se Akademikerbladets opgørelse over landets 50 mest citerede eksperter i 2024.

Læs Uniavisens artikel ’KU’s mest citerede kvinde om ulighed blandt eksperter: ”Universitetet bør kigge indad”’.