16. januar

Onsdag lød det aktive startskud til overenskomstforhandlingerne mellem GL (Gymnasielærerforeningen) og Moderniseringsstyrelsen, hvor forhandlingsparterne mødtes til et indledende møde. På Gymnasieskolen.dk kan man læse, hvordan GLs formand Annette Nordstrøm Hansen forklarer, at hun gik fra møderne med en klar forventning om, at arbejdsgiverne vil lytte til GLs i bestræbelser på at skabe nogle rammer for at forbedre implementeringen af de problematiske elementer i OK 2013, som GL har kunnet identificere. Samtidig forudser hun, at det bliver et kort, men intenst forhandlingsforløb.

I Magisterbladet kan man læse, at DM’s formand Ingrid Stage mener, at det, at Moderniseringsstyrelsen systematisk vil koble tildeling af lokal løn sammen med præstationer, er en undergravning af det offentlige lønsystem. Hun forklarer, at der i lokal løn er kvalifikationstillæg, funktionstillæg, resultatløn - en vifte af tillæg, som man lokalt aftaler, hvordan man vil bruge. Når man så siger, at det er god arbejdsgiveradfærd at give præstationsløn, og ikke nævner de andre muligheder for tillæg, så svarer det stort set til at give lederne et pålæg. Hun mener således, at man går ind og underminerer det lokale aftalerum, samtidig med at hun mener, at det kan blive en sten i skoen på en del af forhandlingerne. I en kronik i Magisterbladet omtaler DM’s næstformand Camilla Gregersen selvsamme emne som ’gift for forhandlingerne’.

På Folkeskolen.dk kan man læse at lærernes formand Anders Bondo i onsdags præsenterede baggrunden for lærernes ønske om bedre arbejdstidsrammer for KL's forhandlere. Han fremhævede lærernes udfordring med at opfylde folkeskolelovens krav til undervisningen og kommunernes problemer med at rekruttere lærere. På forhånd har KL's topforhandler Michael Ziegler meldt ud, at KL ikke umiddelbart er interesseret i at forhandle lærernes arbejdstid. Bondo stiller sig uforstående overfor dette og forklarer, at det er nødvendigt at sikre, at lærerne får mulighed for at kunne løse deres opgaver. Han mener, at vi befinder os i den mest alvorlige situation for folkeskolen, han nogensinde har set, og der bliver nødt til at findes en løsning på det. Anders Bondo mener, at hvis kommunerne ikke finder løsninger på problemerne med lærernes arbejdstid, kan det ende med, at lærerne strejker.

Du kan printe dagens resume ved at klikke på print-ikonet øverst til højre på siden.