Internationaliseringen og det danske arbejdsmarked

FAOS-kursusrække i forårssemesteret 2005

FAOS udbyder kurset Internationaliseringen og det danske arbejdsmarked ved Sociologisk Institut på Københavns Universitet. Kurset henvender sig bredt til samfundsfaglige studerende, men er principielt et åbent kursus, hvorfor vi også gerne ser, at ansatte fra organisationer, ministerier og lignende, der er interesseret i emnet møder op og deltager.

Formålet med kurset er at præsentere såvel empiri som teori om, hvordan arbejdsmarkedsreguleringen i Danmark på nationalt niveau, sektor-niveau og på virksomhederne, dels er presset af dels tilpasser sig den intensiverede internationalisering.

Inden for EU-samarbejdet har det indre marked accelereret den økonomiske internationalisering. Introduktionen af euroen og siden hen udvidelsen af EU med vækstøkonomier med relativt lave produktionsomkostninger har understreget denne udvikling. Samtidig har dette skærpet debatten om, hvordan og i hvilket omfang EU's sociale dimension skal udvikles med henblik på at skabe balance mellem åbne økonomier og social sikkerhed. Udfordringerne for dansk arbejdsmarkedsregulering rækker dog ud over Europa. Globale koncerner og investeringsselskaber er i stigende omfang ejere af danske arbejdspladser samtidig med, at arbejdspladser også flyttes til nye vækstområder, fx Asien.

Denne intensiverede internationalisering har konsekvenser for danske virksomheder og for udviklingen i løn- og ansættelsesvilkår. Dermed opstår der også et pres på den danske aftalemodel, der hidtil har været karakteriseret ved et gennemorganiseret arbejdsmarked, en høj grad af selvregulering mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer kombineret med partsinddragelse på politikområder med relevans for arbejdsmarkedet. I de senere år er et nyt karakteristikum blevet føjet til: Den danske model skaber i et særligt omfang 'flexicurity', dvs. et arbejdsmarked, der kombinerer fleksibilitet med social sikkerhed.

Hermed rejses spørgsmålet om, hvorvidt den danske models særlige opbygning kan fastholdes og videreudvikles i fremtiden? Det bliver en gennemgående tese i kurset, at den danske model bevæger sig i retning af et multiniveaureguleret system. Det vil sige et system, hvor der ikke er noget entydigt center, men både er tendenser til internationalisering, decentralisering og forsat centralisering. Hvor der både findes individuelle aftaler, kollektive overenskomster og lovgivning, og hvor der er mange aktører med forskelligartede interesser, præget af nye normer og værdier.

Undervisningen varetages af FAOS-ansatte forskere.

Kurset består af 7 lektioner:

• Onsdag den 30. marts (lektion 1): Introduktion og præsentation/Globalisering - hvad er det? ved Steen E. Navrbjerg
  • Onsdag den 6. april (lektion 2): Den danske model/Globalisering og de industrielle relationer ved Christina Colclough og Steen E. Navrbjerg
  • Onsdag den 13. april (lektion 3): Globalisering - en nødvendig logik? ved Christina Colclough
  • Onsdag den 20. april (lektion 4): EU og arbejdsmarkedsreguleringen/ Multiniveauregulering af arbejdsmarkedet ved Søren Kaj Andersen
  • Onsdag den 4. maj (lektion 5): Arbejdsmarkedsmodeller i Europa/Social dialog i Øst- & Centraleuropa ved Mikkel Mailand
  • Onsdag den 11. maj (lektion 6): Den sociale sektordialog - et eksempel/Flexicurity - fleksibilitet og sikkerhed på arbejdsmarkedet ved Christina Colclough og Søren Kaj Andersen
  • Onsdag den 18. maj (lektion 7): Den Europæiske Beskæftigelsesstrategi/
    Afslutning & evaluering af kurset ved Mikkel Mailand og Søren Kaj Andersen