De Nordiske Covid 19 hjælpepakker og atypisk beskæftigede: erfaringer med universelle og målrettede tiltag

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

De Nordiske Covid 19 hjælpepakker og atypisk beskæftigede : erfaringer med universelle og målrettede tiltag. / Larsen, Trine Pernille; Ilsøe, Anna.

I: Tidsskrift for Arbejdsliv, Bind 23, Nr. 3, 10.2021, s. 57-81.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Larsen, TP & Ilsøe, A 2021, 'De Nordiske Covid 19 hjælpepakker og atypisk beskæftigede: erfaringer med universelle og målrettede tiltag', Tidsskrift for Arbejdsliv, bind 23, nr. 3, s. 57-81. https://doi.org/0.7146/tfa.v23i3.129430

APA

Larsen, T. P., & Ilsøe, A. (2021). De Nordiske Covid 19 hjælpepakker og atypisk beskæftigede: erfaringer med universelle og målrettede tiltag. Tidsskrift for Arbejdsliv, 23(3), 57-81. https://doi.org/0.7146/tfa.v23i3.129430

Vancouver

Larsen TP, Ilsøe A. De Nordiske Covid 19 hjælpepakker og atypisk beskæftigede: erfaringer med universelle og målrettede tiltag. Tidsskrift for Arbejdsliv. 2021 okt.;23(3):57-81. https://doi.org/0.7146/tfa.v23i3.129430

Author

Larsen, Trine Pernille ; Ilsøe, Anna. / De Nordiske Covid 19 hjælpepakker og atypisk beskæftigede : erfaringer med universelle og målrettede tiltag. I: Tidsskrift for Arbejdsliv. 2021 ; Bind 23, Nr. 3. s. 57-81.

Bibtex

@article{a75d24c0669940439b9aaceaba0964de,
title = "De Nordiske Covid 19 hj{\ae}lpepakker og atypisk besk{\ae}ftigede: erfaringer med universelle og m{\aa}lrettede tiltag",
abstract = "De nordiske regeringer har, ligesom de {\o}vrige europ{\ae}iske lande, lanceret en r{\ae}kke hj{\ae}lpepakker med henblik p{\aa} hj{\ae}lpe virksomheder og besk{\ae}ftigede under coronakrisen. Artiklen unders{\o}ger, hvordan og hvem de nordiske hj{\ae}lpepakker d{\ae}kker p{\aa} arbejdsmarkedet. Analytisk tr{\ae}kkes der p{\aa} velf{\ae}rds- og segmenteringslitteraturen, og vi antager, at karakteren af hj{\ae}lpepakkerne i de enkelte nordiske lande – dvs. universelle og m{\aa}lrettede hj{\ae}lpepakker –bidrager til, at bestemte grupper kan have nemmere eller sv{\ae}rere ved at f{\aa} del i ordningerne, hvormed hj{\ae}lpepakkernes udformning implicit bidrager til en institutionel forankret (u)lighed. Vi finder, at Island, Norge og Finland i h{\o}jere grad har trukket p{\aa} universelle hj{\ae}lpepakker, der synes at favne flere atypisk besk{\ae}ftigede og implicit i deres udformning bidrage til lighed. Danmark og Sverige har derimod i st{\o}rre udstr{\ae}kning anvendt m{\aa}lrettede hj{\ae}lpepakker, der fremst{\aa}r mindre inkluderende, men ofte mere gener{\o}se end de {\o}vrige nordiske lande.",
author = "Larsen, {Trine Pernille} and Anna Ils{\o}e",
year = "2021",
month = oct,
doi = "0.7146/tfa.v23i3.129430",
language = "Dansk",
volume = "23",
pages = "57--81",
journal = "Tidsskrift for Arbejdsliv",
issn = "1399-1442",
publisher = "Werks Grafiske Hus",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - De Nordiske Covid 19 hjælpepakker og atypisk beskæftigede

T2 - erfaringer med universelle og målrettede tiltag

AU - Larsen, Trine Pernille

AU - Ilsøe, Anna

PY - 2021/10

Y1 - 2021/10

N2 - De nordiske regeringer har, ligesom de øvrige europæiske lande, lanceret en række hjælpepakker med henblik på hjælpe virksomheder og beskæftigede under coronakrisen. Artiklen undersøger, hvordan og hvem de nordiske hjælpepakker dækker på arbejdsmarkedet. Analytisk trækkes der på velfærds- og segmenteringslitteraturen, og vi antager, at karakteren af hjælpepakkerne i de enkelte nordiske lande – dvs. universelle og målrettede hjælpepakker –bidrager til, at bestemte grupper kan have nemmere eller sværere ved at få del i ordningerne, hvormed hjælpepakkernes udformning implicit bidrager til en institutionel forankret (u)lighed. Vi finder, at Island, Norge og Finland i højere grad har trukket på universelle hjælpepakker, der synes at favne flere atypisk beskæftigede og implicit i deres udformning bidrage til lighed. Danmark og Sverige har derimod i større udstrækning anvendt målrettede hjælpepakker, der fremstår mindre inkluderende, men ofte mere generøse end de øvrige nordiske lande.

AB - De nordiske regeringer har, ligesom de øvrige europæiske lande, lanceret en række hjælpepakker med henblik på hjælpe virksomheder og beskæftigede under coronakrisen. Artiklen undersøger, hvordan og hvem de nordiske hjælpepakker dækker på arbejdsmarkedet. Analytisk trækkes der på velfærds- og segmenteringslitteraturen, og vi antager, at karakteren af hjælpepakkerne i de enkelte nordiske lande – dvs. universelle og målrettede hjælpepakker –bidrager til, at bestemte grupper kan have nemmere eller sværere ved at få del i ordningerne, hvormed hjælpepakkernes udformning implicit bidrager til en institutionel forankret (u)lighed. Vi finder, at Island, Norge og Finland i højere grad har trukket på universelle hjælpepakker, der synes at favne flere atypisk beskæftigede og implicit i deres udformning bidrage til lighed. Danmark og Sverige har derimod i større udstrækning anvendt målrettede hjælpepakker, der fremstår mindre inkluderende, men ofte mere generøse end de øvrige nordiske lande.

U2 - 0.7146/tfa.v23i3.129430

DO - 0.7146/tfa.v23i3.129430

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 23

SP - 57

EP - 81

JO - Tidsskrift for Arbejdsliv

JF - Tidsskrift for Arbejdsliv

SN - 1399-1442

IS - 3

ER -

ID: 284900031