Gør den kommunale kampagne en forskel?
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
Gør den kommunale kampagne en forskel? / Hansen, Kasper Møller; Hoff, Jens Villiam.
KV09: Analyser af kommunalvalget 2009. ed. / Jørgen Elklit; Ulrik Kjær. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2013. p. 137-158 (University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences).Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Gør den kommunale kampagne en forskel?
AU - Hansen, Kasper Møller
AU - Hoff, Jens Villiam
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Med udgangspunkt i et online survey rettet til de opstillede kandidater ved kommunalvalget 2009, viser kapitlet, at det stadig var de traditionelle kampagneredskaber, der dominerede valgkampen. Elektroniske kampagneredskaber som Facebook og Twitter bruges fortrinsvis af de yngre kandidater og bidrager på den måde til at udjævne den fordel, som de etablerede kandidater har i forhold til de mindre etablerede. Forskellige af såvel de traditionelle som de elektroniske kampagneredskaber har en positiv effekt på andelen af personlige stemmer. Effekten er dog størst i kampen om stemmerne internt i de enkelte partier, hvilket kan forventes at lede til en øget personliggørelse af valgkampagnerne i fremtiden.
AB - Med udgangspunkt i et online survey rettet til de opstillede kandidater ved kommunalvalget 2009, viser kapitlet, at det stadig var de traditionelle kampagneredskaber, der dominerede valgkampen. Elektroniske kampagneredskaber som Facebook og Twitter bruges fortrinsvis af de yngre kandidater og bidrager på den måde til at udjævne den fordel, som de etablerede kandidater har i forhold til de mindre etablerede. Forskellige af såvel de traditionelle som de elektroniske kampagneredskaber har en positiv effekt på andelen af personlige stemmer. Effekten er dog størst i kampen om stemmerne internt i de enkelte partier, hvilket kan forventes at lede til en øget personliggørelse af valgkampagnerne i fremtiden.
KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
KW - kampagneredskaber
KW - personlige stemmer
KW - partikonkurrence
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788776747268
T3 - University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences
SP - 137
EP - 158
BT - KV09
A2 - Elklit, Jørgen
A2 - Kjær, Ulrik
PB - Syddansk Universitetsforlag
CY - Odense
ER -
ID: 46240916