Penge, (ud)dannelse, forbindelser eller brains? En test af fire forældreressourcers betydning for unges uddannelsesvalg i Danmark
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Documents
- 264-585-1-PB
Final published version, 179 KB, PDF document
En bred vifte af sociale baggrundsforhold påvirker folks uddannelseschancer i det moderne velfærdssamfund. I artiklen analyseres – med udgangspunkt i Pierre Bourdieus kapitalbegreb – effekten af fire typer kapital i opvækstmiljøet for unges uddannelsesvalg i Danmark: økonomisk, kulturel, social og kognitiv kapital. Analysen indikerer, at kulturel kapital er af størst betydning for, om unge vælger akademisk orienterede, videregående uddannelser, mens social kapital er af betydning for, om man opnår en faglig uddannelse. Omfanget af økonomisk og kognitiv kapital i opvækstmiljøet synes ikke at spille nogen rolle for unges uddannelseschancer.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Dansk Sociologi |
Volume | 15 |
Issue number | 3 |
Pages (from-to) | 67-85 |
ISSN | 0905-5908 |
Publication status | Published - 2004 |
Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk
No data available
ID: 107737