Erhvervsuddannelsessystemers betydning for lønmodtageres tilpasningsevne
I en ny artikel undersøger Christian Lyhne Ibsen, FAOS og Amanda Chuan, Michigan State University, hvordan forskellige erhvervsuddannelsessystemer påvirker lønmodtageres tilpasningsevne til skiftende kompetencekrav i løbet af arbejdslivet.
Artiklen sammenligner to typer erhvervsuddannelsessystemer. I såkaldt kollektivistiske systemer (fx Tyskland) spiller arbejdsgivere en vigtig rolle via praktikpladser og kontrol med uddannelsers indhold, og der er derfor mere fokus på virksomheds- eller branchespecifikke kompetencer. I såkaldt statslige systemer (fx Sverige) spiller arbejdsgivere en mindre rolle, og der er mere fokus på generelle kompetencer. Tidligere forskning har vist vigtigheden af de generelle kompetencer for arbejdstagernes tilpasningsevne. Derfor antages det i artiklen, at erhvervsuddannedes tilpasningsevne i løbet af arbejdslivet vil være højere i statslige systemer end i kollektivistiske systemer. På baggrund af analyser af OECD-data fra (Program for the International Assessment of Adult Competencies) viser artiklen, at når lønmodtagerne bliver ældre, sker der en betydeligt stejlere reduktion i de erhvervsuddannedes tilpasningsevne inden for kollektivistiske systemer i forhold til de statslige systemer. Disse resultater kan være en forklaring på tidligere forskningsresultater, der viser, at erhvervsuddannede i arbejdsgiverdominerede erhvervsuddannelsessystemer har en lavere arbejdsmarkedstilknytning senere i arbejdslivet.
Læs hele artiklen ’Skills for the Future? A Life Cycle Perspective on Systems of Vocational Education and Training’ af Christian Lyhne Ibsen og Amanda Chuan online i Industrial and Labor Relations Review, juni 2021.