10. februar 2021

FAOS forsker blandt landets mest citerede

Lektor Nana Wesley Hansen fra FAOS var blandt landets mest citerede eksperter i 2020. Det viser en opgørelse magasinet Forskerforum har lavet.

Nana Wesley Hansen var den 28. mest citerede ekspert i 2020. Foto: Mikkel Krogh

Forskerforum har i samarbejde med Infomedia undersøgt, hvilke eksperter, der er blevet mest citeret i medierne i 2020. På listen over de 50 mest citerede indtager Nana Wesley Hansen fra FAOS en 28. plads og er dermed den 3. mest citerede kvindelige ekspert. Nana Wesley Hansen har især udtalt sig som ekspert i historier, der omhandler overenskomstforhandlinger og lærernes arbejdstid – to områder hun har beskæftiget sig indgående med i flere år.

Samfundsvidenskabelige forskere er populære ekspertkilder

Listen viser, at samfundsvidenskabelige forskere flittigt bliver benyttet som ekspertkilder i medierne.40 ud af de 50 mest citerede eksperter er samfundsvidenskabelige forskere. Dog er læger og virologer, der udtaler sig specifikt om Corona, sorteret fra for at få et relativt pandemifrit billede af eksperternes popularitet.

Listen domineres af mænd og professorer

Kun ni af de 50 mest citerede er kvinder. Først på 13. pladsen optræder klinisk professor Bente Klarlund fra Københavns Universitet som den første kvinde. Tilsvarende domineres listen af forskere med professor titel. 38 ud af de 50 har således en professortitel. Ikke overraskende er de fleste eksperter på listen ansat på et universitet – 18 er tilknyttet KU.

Læs mere om opgørelsen på Sociologisk Instituts hjemmeside

Se hele listen på Forskerforums hjemmeside