2. juni 2023

Kan Australien lære af den danske model?

Debat

De nordiske landes arbejdsmarkedsmodeller er den senere tid blevet debatteret i de australske medier, hvor særligt kollektive overenskomstforhandlinger bliver fremhævet. Søren Kaj Andersen og Chris F. Wright argumenterer i et debatindlæg i The Sydney Morning Herald for, at det australske arbejdsmarkedssystem bør lade sig inspirere af Den Danske Model.

Håndtryk
Den danske model med kollektive overenskomster kan virke som inspiration ifm en eventuel reform af det australske arbejdsmarkedssystem. Foto: Colorbox

I debatindlægget fremhæves det, hvordan danske fagforeninger og arbejdsgivere forhandler kollektive overenskomster, mens politikere spiller en mere tilbagetrukket rolle. I modsætning til Australien, hvor regeringen spiller en mere fremtrædende rolle i forbindelse med løn og vilkår.

De nordiske lande har, ifølge Søren Kaj Andersen og Chris F. Wright, et mere effektivt arbejdsmarkedssystem, som medfører bedre arbejdslivsbalance, mere lige lønfordeling, bedre ligestilling mellem køn og bedre samfundsøkonomiske resultater. Hvis Australien har ambitioner om at blande sig i toppen af the World Happiness Index på linje med de nordiske lande, så kræver det reformer af det australske arbejdsmarkedssystem.

Læs hele debatindlægget ’Work conditions put Australia behind Nordic countries in Happiness Index. We must learn from them’ i the Sydney Morning Herald.

Chris F. Wright er lektor ved Work and Organisational studies, University of Sydney. Søren Kaj Andersen lektor og centerleder i FAOS, Københavns Universitet.