25. februar 2020

Overenskomsters betydning for marginal deltid i servicebranchen

Kapitlet undersøger, hvordan de institutionelle rammer for regulering af arbejdstid og løn påvirker forekomsten af marginal deltid og hvilken betydning det har for mænd og kvinders gennemsnitlige timeløn inden for den danske detailhandel, rengøring samt hotel og restaurationsbranche. Analytisk trækkes der i kapitlet på begrebet ”living hours”.

Kapitlet viser, at det er de kombinerede effekter af den måde løn og arbejdstid reguleres på, som har betydning for brugen af marginal deltid og arbejdsstyrkens sammensætning i de tre servicebrancher. Kapitlets hovedargument er, at kollektive overenskomster i nogle tilfælde skaber en win-win-situation for både arbejdsgivere og arbejdstagere ligesom overenskomsterne er med til at mindske løngabet mellem mænd og kvinder. I andre tilfælde synes de samme kollektive overenskomster at bidrage til en øget polarisering på arbejdsmarkedet, hvor især unge og migranter fremstår særligt udsatte når det kommer til lavere lønninger og marginal deltid. Dermed antyder undersøgelsesresultaterne, at de institutionelle rammer på den ene side bidrager til en øget polarisering for nogle grupper på arbejdsmarkedet, mens de i andre tilfælde er med til mindske uligheden.

Læs hele kapitlet 'Part-time work in Danish private services: a (mis)match between wage flexibility and living hours' af Trine P. Larsen, Anna Ilsøe og Jonas Felbo-Kolding. Kapitlet er bragt i bogen "Dualisation of part-time work - The Development of Labour Market Insiders and Outsiders"