14. november 2025

Udvikling af grønne kompetencer på erhvervsuddannelser

Grøn omstilling

En ny artikel i Regulation and Governance analyserer, hvordan og i hvilket omfang erhvervsuddannelser i Danmark integrerer grønne kompetencer. Analysen viser, at der er store forskelle i tilgangen til grønne reformer i erhvervsuddannelser.

Grøn omstilling
Foto: Colourbox

Erhvervsuddannelser spiller en afgørende rolle i udviklingen af de grønne kompetencer, der er centrale for at nå klimamålene, opretholde den økonomiske konkurrenceevne og fremme social inklusion. Forventningerne er især høje til kollektive erhvervsuddannelsessystemer, hvor både arbejdsgivere, fagbevægelse og staten er dybt involveret i styring og finansiering. Der er dog begrænset viden om, i hvilket omfang kollektive systemer har tilpasset sig kompetencekravene i den grønne økonomi. Med Danmark som case har forfatterne undersøgt, hvordan kollektive erhvervssystemer justerer uddannelserne til at understøtte en CO2-neutral økonomi. Ved hjælp af Natural Language Processing (digital sprogmodel) har forfatterne analyseret integrationen af grønne kompetencer i uddannelsesforordningerne på 101 danske erhvervsuddannelser fra 2015 til 2024. Undersøgelsen viser, at der er meget forskellige udviklingsforløb på de forskellige uddannelser. Baseret på analysen identificeres fire udviklingsforløb: Pionerer, der hurtigt integrerer grønne færdigheder; reformister, der foretager væsentlige, men trinvise ændringer; efternølere, der laver begrænsede opdateringer; og ’late bloomers’, der i første omgang forsinker reformer, men senere fremskynder integrationen af grønne færdigheder.

Læs hele artiklen ’Mapping Green Skills in Collective Skill Formation Systems: A Natural Language Processing Analysis of Danish Vocational Education and Training’ af Martin B. Carstensen, Christian Lyhne Ibsen, Ida Marie Nyland Jensen og Bjarke Lund-Sørensen. Publiceret i Regulation and Governance, november 2025.

Emner