Den danske model og de internationale udfordringer

FAOS-kursusrække i forårssemesteret 2008

FAOS udbyder kurset Den danske model og de internationale udfordringer ved Sociologisk Institut på Københavns Universitet. Kurset henvender sig bredt til samfundsfaglige studerende, men er principielt et åbent kursus, hvorfor vi også gerne ser, at ansatte fra organisationer, ministerier og lignende, der er interesserede i emnet, møder op og deltager.

Formålet med kurset er at præsentere såvel empiri som teori om, hvordan arbejdsmarkedsreguleringen i Danmark presses af og tilpasser sig den intensiverede internationalisering - på nationalt niveau, på sektor-niveau og på virksomhedsniveau.

Inden for EU-samarbejdet har det indre marked accelereret den økonomiske internationalisering. Introduktionen af euroen og siden hen udvidelsen af EU med vækstøkonomier med relativt lave produktionsomkostninger har forstærket denne udvikling. Senest har en ikke ubetydelig arbejdsmigration fra de nye EU-lande skærpet opmærksomheden om rækkevidden af danske overenskomster og aftaler. Dette har yderligere intensiveret debatten om, hvordan og i hvilket omfang EU's sociale dimension skal udvikles med henblik på at skabe balance mellem åbne økonomier og social sikkerhed.

Udfordringerne for dansk arbejdsmarkedsregulering rækker dog ud over Europa. Globale koncerner og investeringsselskaber er i stigende omfang ejere af danske arbejdspladser. Nogle er industrielle investorer, andre er kapitalfonde, hvor især betydningen af denne sidste investeringsform for dansk økonomi og for samarbejdsforholdene på virksomhederne har skabt betydelig debat. Denne intensiverede internationalisering sætter pres på den danske aftalemodel, der hidtil har været karakteriseret ved et gennemorganiseret arbejdsmarked, en høj grad af selvregulering mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer kombineret med partsinddragelse på politikområder med relevans for arbejdsmarkedet.

På kurset vil den danske arbejdsmarkedsmodel blive sammenlignet med andre modeller, ligesom det vil blive belyst, om de europæiske arbejdsmarkedsmodeller konvergerer. Et særligt element i den danske model, flexicurity, er blevet fremhævet både nationalt og internationalt - men spørgsmålet er, om den danske models særlige opbygning kan fastholdes og videreudvikles i fremtiden.

Det er en gennemgående tese i kurset, at den danske model bevæger sig i retning af et multiniveaureguleret system. Det vil sige et system, hvor der ikke er noget entydigt center, men både er tendenser til internationalisering, decentralisering og forsat centralisering. Hvor der både findes individuelle aftaler, kollektive overenskomster og lovgivning, og hvor der er mange aktører med forskelligartede interesser, præget af nye normer og værdier.

Undervisningen ligger på tirsdage fra kl. 10.15 til 12.00. Er du ansat i en organisation, et ministerium eller lignende og ønsker at deltage i hele eller dele af kurset, bedes du tilmelde dig hos Steen E. Navrbjerg, sen@faos.dk.

Kurset består af 12 lektioner: