At være eller ikke være: Kunstnernes placering på det danske arbejdsmarked

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Standard

At være eller ikke være : Kunstnernes placering på det danske arbejdsmarked. / Jørgensen, Carsten; Ventura Campos Lima, Maria da Paz.

Insidere og outsidere - den danske models rækkevidde: Den danske models rækkevidde. red. / Trine P. Larsen. 1. udg. Kbh. : Djøf Forlag, 2011. s. 199-219.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Jørgensen, C & Ventura Campos Lima, MDP 2011, At være eller ikke være: Kunstnernes placering på det danske arbejdsmarked. i TP Larsen (red.), Insidere og outsidere - den danske models rækkevidde: Den danske models rækkevidde. 1. udg, Djøf Forlag, Kbh., s. 199-219.

APA

Jørgensen, C., & Ventura Campos Lima, M. D. P. (2011). At være eller ikke være: Kunstnernes placering på det danske arbejdsmarked. I T. P. Larsen (red.), Insidere og outsidere - den danske models rækkevidde: Den danske models rækkevidde (1. udg., s. 199-219). Djøf Forlag.

Vancouver

Jørgensen C, Ventura Campos Lima MDP. At være eller ikke være: Kunstnernes placering på det danske arbejdsmarked. I Larsen TP, red., Insidere og outsidere - den danske models rækkevidde: Den danske models rækkevidde. 1. udg. Kbh.: Djøf Forlag. 2011. s. 199-219

Author

Jørgensen, Carsten ; Ventura Campos Lima, Maria da Paz. / At være eller ikke være : Kunstnernes placering på det danske arbejdsmarked. Insidere og outsidere - den danske models rækkevidde: Den danske models rækkevidde. red. / Trine P. Larsen. 1. udg. Kbh. : Djøf Forlag, 2011. s. 199-219

Bibtex

@inbook{4db760bc63da46509bb295663a08ce18,
title = "At v{\ae}re eller ikke v{\ae}re: Kunstnernes placering p{\aa} det danske arbejdsmarked",
abstract = "Kunstnernes arbejdsmarked er generelt pr{\ae}get af usikre ans{\ae}ttelser m{\aa}lt i forhold til den sikkerhed, en fast fuldtidsstilling giver. De har mange kontrakter hen over {\aa}ret, og det g{\o}r dem mere udsat p{\aa} arbejdsmarkedet, fordi den danske model i bund og grund kun yder sikkerhed for ansatte i faste stillinger. Er kunstnerne p{\aa} den anden side s{\aa} etablerede, at de kan v{\ae}re ligeglade og bare leve fra h{\aa}nden i munden og samtidig l{\ae}gge lidt til side til pensionen? Svaret er, at det er der kun meget f{\aa} som kan. Mange kunstnere, skabende som ud{\o}vende, har job ved siden af eller perioder med supplerende underst{\o}ttelse. Det g{\o}r dem udsat p{\aa} det danske arbejdsmarked, fordi de ikke bliver omfattet af de regler, som overenskomstd{\ae}kningen giver. Heller ikke i forhold til lovgivningen nyder de speciel d{\ae}kning, hvilket skyldes, at de kan opfattes som b{\aa}de selvst{\ae}ndige og l{\o}nmodtagere. Freelancere er ikke en type besk{\ae}ftigede i lovens forstand. Kun p{\aa} nogle f{\aa} parametre er kunstnerne insidere. De er h{\o}jtuddannede, og de har selv valgt deres i vores terminologi {\textquoteright}usikre ans{\ae}ttelse{\textquoteright} ud fra et {\o}nske om anderledes karriereveje og {\o}nsket om at sl{\aa} igennem. Kapitlet er inddelt i tre dele: I f{\o}rste del diskuteres nogle bidrag fra litteraturen, som fokuserer p{\aa} kunstnernes s{\ae}rlige status p{\aa} arbejdsmarkedet. Derudover diskuteres relevansen af at unders{\o}ge kunstnernes status p{\aa} baggrund af insider/outsider-debatten. I anden del gennemg{\aa}s empiriske data vedr{\o}rende kunstnernes besk{\ae}ftigelse med s{\ae}rligt fokus p{\aa} to punkter: For det f{\o}rste en sammenligning mellem besk{\ae}ftigelsen i den kulturelle sektor i henholdsvis Danmark og EU ud fra statistiske data i forhold til ans{\ae}ttelsesformer og uddannelse. Resultaterne diskuteres p{\aa} baggrund af insider/outsider-debatten. For det andet kortl{\ae}gges den interne differentiering p{\aa} kunstnernes arbejdsmarked i Danmark set i forhold til ans{\ae}ttelsesformer. I tredje del foretages en n{\ae}rmere kvalitativ analyse af kunstnernes situation i Danmark ud fra de fire kriterier for, hvorn{\aa}r en l{\o}nmodtager kan betragtes som henholdsvis en insider eller en outsider i henhold til den danske model. ",
author = "Carsten J{\o}rgensen and {Ventura Campos Lima}, {Maria da Paz}",
year = "2011",
language = "Dansk",
isbn = "9788757421293",
pages = "199--219",
editor = "Larsen, {Trine P.}",
booktitle = "Insidere og outsidere - den danske models r{\ae}kkevidde",
publisher = "Dj{\o}f Forlag",
edition = "1.",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - At være eller ikke være

T2 - Kunstnernes placering på det danske arbejdsmarked

AU - Jørgensen, Carsten

AU - Ventura Campos Lima, Maria da Paz

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Kunstnernes arbejdsmarked er generelt præget af usikre ansættelser målt i forhold til den sikkerhed, en fast fuldtidsstilling giver. De har mange kontrakter hen over året, og det gør dem mere udsat på arbejdsmarkedet, fordi den danske model i bund og grund kun yder sikkerhed for ansatte i faste stillinger. Er kunstnerne på den anden side så etablerede, at de kan være ligeglade og bare leve fra hånden i munden og samtidig lægge lidt til side til pensionen? Svaret er, at det er der kun meget få som kan. Mange kunstnere, skabende som udøvende, har job ved siden af eller perioder med supplerende understøttelse. Det gør dem udsat på det danske arbejdsmarked, fordi de ikke bliver omfattet af de regler, som overenskomstdækningen giver. Heller ikke i forhold til lovgivningen nyder de speciel dækning, hvilket skyldes, at de kan opfattes som både selvstændige og lønmodtagere. Freelancere er ikke en type beskæftigede i lovens forstand. Kun på nogle få parametre er kunstnerne insidere. De er højtuddannede, og de har selv valgt deres i vores terminologi ’usikre ansættelse’ ud fra et ønske om anderledes karriereveje og ønsket om at slå igennem. Kapitlet er inddelt i tre dele: I første del diskuteres nogle bidrag fra litteraturen, som fokuserer på kunstnernes særlige status på arbejdsmarkedet. Derudover diskuteres relevansen af at undersøge kunstnernes status på baggrund af insider/outsider-debatten. I anden del gennemgås empiriske data vedrørende kunstnernes beskæftigelse med særligt fokus på to punkter: For det første en sammenligning mellem beskæftigelsen i den kulturelle sektor i henholdsvis Danmark og EU ud fra statistiske data i forhold til ansættelsesformer og uddannelse. Resultaterne diskuteres på baggrund af insider/outsider-debatten. For det andet kortlægges den interne differentiering på kunstnernes arbejdsmarked i Danmark set i forhold til ansættelsesformer. I tredje del foretages en nærmere kvalitativ analyse af kunstnernes situation i Danmark ud fra de fire kriterier for, hvornår en lønmodtager kan betragtes som henholdsvis en insider eller en outsider i henhold til den danske model.

AB - Kunstnernes arbejdsmarked er generelt præget af usikre ansættelser målt i forhold til den sikkerhed, en fast fuldtidsstilling giver. De har mange kontrakter hen over året, og det gør dem mere udsat på arbejdsmarkedet, fordi den danske model i bund og grund kun yder sikkerhed for ansatte i faste stillinger. Er kunstnerne på den anden side så etablerede, at de kan være ligeglade og bare leve fra hånden i munden og samtidig lægge lidt til side til pensionen? Svaret er, at det er der kun meget få som kan. Mange kunstnere, skabende som udøvende, har job ved siden af eller perioder med supplerende understøttelse. Det gør dem udsat på det danske arbejdsmarked, fordi de ikke bliver omfattet af de regler, som overenskomstdækningen giver. Heller ikke i forhold til lovgivningen nyder de speciel dækning, hvilket skyldes, at de kan opfattes som både selvstændige og lønmodtagere. Freelancere er ikke en type beskæftigede i lovens forstand. Kun på nogle få parametre er kunstnerne insidere. De er højtuddannede, og de har selv valgt deres i vores terminologi ’usikre ansættelse’ ud fra et ønske om anderledes karriereveje og ønsket om at slå igennem. Kapitlet er inddelt i tre dele: I første del diskuteres nogle bidrag fra litteraturen, som fokuserer på kunstnernes særlige status på arbejdsmarkedet. Derudover diskuteres relevansen af at undersøge kunstnernes status på baggrund af insider/outsider-debatten. I anden del gennemgås empiriske data vedrørende kunstnernes beskæftigelse med særligt fokus på to punkter: For det første en sammenligning mellem beskæftigelsen i den kulturelle sektor i henholdsvis Danmark og EU ud fra statistiske data i forhold til ansættelsesformer og uddannelse. Resultaterne diskuteres på baggrund af insider/outsider-debatten. For det andet kortlægges den interne differentiering på kunstnernes arbejdsmarked i Danmark set i forhold til ansættelsesformer. I tredje del foretages en nærmere kvalitativ analyse af kunstnernes situation i Danmark ud fra de fire kriterier for, hvornår en lønmodtager kan betragtes som henholdsvis en insider eller en outsider i henhold til den danske model.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788757421293

SP - 199

EP - 219

BT - Insidere og outsidere - den danske models rækkevidde

A2 - Larsen, Trine P.

PB - Djøf Forlag

CY - Kbh.

ER -

ID: 37432809