Rekruttering af udenlandsk arbejdskraft

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Standard

Rekruttering af udenlandsk arbejdskraft. / Mailand, Mikkel.

Kbh. : Museum Tusculanum, 2007. 33 s. (FAOS Forskningsnotat; Nr. 80).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Harvard

Mailand, M 2007, Rekruttering af udenlandsk arbejdskraft. FAOS Forskningsnotat, nr. 80, Museum Tusculanum, Kbh.

APA

Mailand, M. (2007). Rekruttering af udenlandsk arbejdskraft. Museum Tusculanum. FAOS Forskningsnotat Nr. 80

Vancouver

Mailand M. Rekruttering af udenlandsk arbejdskraft. Kbh.: Museum Tusculanum, 2007. 33 s. (FAOS Forskningsnotat; Nr. 80).

Author

Mailand, Mikkel. / Rekruttering af udenlandsk arbejdskraft. Kbh. : Museum Tusculanum, 2007. 33 s. (FAOS Forskningsnotat; Nr. 80).

Bibtex

@book{45fb83001b0d11df8ed1000ea68e967b,
title = "Rekruttering af udenlandsk arbejdskraft",
abstract = "Med henblik p{\aa} at give inspiration til danske myndigheders internationale rekrutteringstiltag analyserer notatet den generelle politik over for arbejdsmigranter samt offentlige rekrutteringsinitiativer i Norge, Irland og Storbritannien. De tre lande har det tilf{\ae}lles, at de i h{\o}jere grad end Danmark har v{\ae}ret m{\aa}l for indvandring af arbejdskraft fra {\O}steuropa i de senere {\aa}r. Det v{\ae}sentligste l{\ae}ringspotentiale i forhold til rapportens fokus findes i de tre landes specifikke, offentligt drevne rekrutteringsinitiativer. Arbejdet i regi af European Employment Service (EURES) i disse tre lande bruges (eller brugtes) tilsyneladende mere og mere udadvendt, end tilf{\ae}ldet er i Danmark. Irlands og Norges EURES-ansvarlige bruger s{\aa}ledes mange ressourcer p{\aa} aktiviteter i udlandet. Desuden bruges medierne offensivt til at skabe opm{\ae}rksomhed om EURES. I Norge er medietr{\ae}ningen af EURES-vejlederne en del af vejledernes uddannelse. Endvidere arrangeres hyppigt jobmessser. Det er en meget ressourcekr{\ae}vende aktivitet, men en aktivitet, som EURES i Irland tilsyneladende har haft en vis succes med. Endelig synes den direkte personlige virksomhedskontakt at v{\ae}re vigtig i de tre landes EURES-aktiviteter. Med en t{\ae}t virksomhedskontakt f{\o}lger ogs{\aa} branchekendskab, der kan v{\ae}re alfa og omega i forhold til at kunne agere proaktivt p{\aa} virksomhedernes behov for international rekruttering. Uden for EURES-regi kunne de rekrutteringsinitiativer, som det norske og britiske sundhedssystem tidligere har taget, evt. have interesse for det danske sundhedsv{\ae}sen. Endelig bem{\ae}rkes det, at det offentliges ansvar for efteruddannelse af {\o}steurop{\ae}isk arbejdskraft er et forhold, der har v{\ae}ret til diskussion i alle tre lande. Men selvom disse rekrutteringstiltag kan have spillet en rolle, er det ikke prim{\ae}rt det, der forklarer det store antal arbejdsmigranter fra {\o}st. Udviklingen skyldes for det f{\o}rste, at der er tale om tre v{\ae}kst{\o}konomier med stor eftersp{\o}rgsel efter arbejdskraft. For det andet er l{\o}nnen for ufagl{\ae}rt arbejde i de tre lande meget h{\o}jere end i migranternes hjemlande, hvilket er et st{\ae}rkt incitament til at rejse, s{\ae}rligt n{\aa}r det er sv{\ae}rt at f{\aa} arbejde i hjemlandet. For det tredje g{\ae}lder det for Irland og Storbritannien, at sproget (engelsk) beherskes p{\aa} et vist niveau af mange af migranterne. Endelig har alle tre lande haft et relativt stort {\o}steurop{\ae}isk indvandrersamfund - s{\ae}rligt best{\aa}ende af polakker - ogs{\aa} f{\o}r EU-udvidelsen i 2004. Det har muliggjort en omfattende netv{\ae}rksrekruttering, der sammen med de n{\ae}vnte pull-faktorer i modtagerlandende og pushfaktorer i afsenderlandene udg{\o}r de tre kategorier af dynamikker, der skelnes mellem i migrationsforskningen. Desuden viser rapporten, at Norge har modtaget mere arbejdskraft fra {\O}st end Danmark, hvilket er bem{\ae}rkelsesv{\ae}rdigt, idet adgangsreglerne ikke er v{\ae}sentligt forskellige. Rapporten fremh{\ae}ver her, at ogs{\aa} andre faktorer end en proaktiv rekrutteringsstrategi spiller ind. For det f{\o}rste har Norge i en l{\ae}ngere periode haft en h{\o}jere {\o}konomisk v{\ae}kst og lavere ledighed, som har betydet et generelt st{\o}rre eftersp{\o}rgselspres efter arbejdskraft end i Danmark. For det andet er h{\aa}ndh{\ae}velsen af adgangsreglerne muligvis mere stringent i Danmark end i Norge. For det tredje havde Danmark ikke, som Norge, inden EU-udvidelsen i 2004 allerede etablerede samfund af {\o}steurop{\ae}isk arbejdskraft, der har kunnet virke som dynamo i netv{\ae}rksrekruttering. Og for det fjerde opfattes Norge muligvis som et mere {\aa}bent land end Danmark i arbejdsmigranternes hjemlande. De sidste to forhold kan ogs{\aa} v{\ae}re med til at forklare arbejdsmigrationens mindre omfang i Danmark i forhold til i Irland og Storbritannien, men her kan sprog og mere liberale adgangsregler som n{\ae}vnt ogs{\aa} have spillet en rolle. L{\ae}ringspotentialet fra disse forklaringer p{\aa} variationerne i arbejdsindvandringens omfang er begr{\ae}nset, men opm{\ae}rksomhed p{\aa} den rolle allerede etableret {\o}steurop{\ae}isk arbejdskraft spiller i forhold til netv{\ae}rksrekrutteringen er vigtig. Derudover er sprog vigtig. Danmark vil selvf{\o}lgelig aldrig kunne konkurrere med de fordele, Irland og Storbritannien h{\o}ster ved at have engelsk som hovedsprog. Men hvis flere virksomheder og offentlige myndigheder anvendte engelsk som arbejdssprog, ville det hj{\ae}lpe h{\o}jt kvalificeret indvandring til Danmark p{\aa} vej. Endelig b{\o}r der v{\ae}re opm{\ae}rksomhed om, hvilke signaler den politiske diskussion og den overordnede indvandrerpolitik uforvarende kan komme til at sende, ogs{\aa} over for typer af indvandrere, man gerne vil tiltr{\ae}kke.",
author = "Mikkel Mailand",
year = "2007",
language = "Dansk",
isbn = "8791833159",
series = "FAOS Forskningsnotat",
publisher = "Museum Tusculanum",
number = "80",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Rekruttering af udenlandsk arbejdskraft

AU - Mailand, Mikkel

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Med henblik på at give inspiration til danske myndigheders internationale rekrutteringstiltag analyserer notatet den generelle politik over for arbejdsmigranter samt offentlige rekrutteringsinitiativer i Norge, Irland og Storbritannien. De tre lande har det tilfælles, at de i højere grad end Danmark har været mål for indvandring af arbejdskraft fra Østeuropa i de senere år. Det væsentligste læringspotentiale i forhold til rapportens fokus findes i de tre landes specifikke, offentligt drevne rekrutteringsinitiativer. Arbejdet i regi af European Employment Service (EURES) i disse tre lande bruges (eller brugtes) tilsyneladende mere og mere udadvendt, end tilfældet er i Danmark. Irlands og Norges EURES-ansvarlige bruger således mange ressourcer på aktiviteter i udlandet. Desuden bruges medierne offensivt til at skabe opmærksomhed om EURES. I Norge er medietræningen af EURES-vejlederne en del af vejledernes uddannelse. Endvidere arrangeres hyppigt jobmessser. Det er en meget ressourcekrævende aktivitet, men en aktivitet, som EURES i Irland tilsyneladende har haft en vis succes med. Endelig synes den direkte personlige virksomhedskontakt at være vigtig i de tre landes EURES-aktiviteter. Med en tæt virksomhedskontakt følger også branchekendskab, der kan være alfa og omega i forhold til at kunne agere proaktivt på virksomhedernes behov for international rekruttering. Uden for EURES-regi kunne de rekrutteringsinitiativer, som det norske og britiske sundhedssystem tidligere har taget, evt. have interesse for det danske sundhedsvæsen. Endelig bemærkes det, at det offentliges ansvar for efteruddannelse af østeuropæisk arbejdskraft er et forhold, der har været til diskussion i alle tre lande. Men selvom disse rekrutteringstiltag kan have spillet en rolle, er det ikke primært det, der forklarer det store antal arbejdsmigranter fra øst. Udviklingen skyldes for det første, at der er tale om tre vækstøkonomier med stor efterspørgsel efter arbejdskraft. For det andet er lønnen for ufaglært arbejde i de tre lande meget højere end i migranternes hjemlande, hvilket er et stærkt incitament til at rejse, særligt når det er svært at få arbejde i hjemlandet. For det tredje gælder det for Irland og Storbritannien, at sproget (engelsk) beherskes på et vist niveau af mange af migranterne. Endelig har alle tre lande haft et relativt stort østeuropæisk indvandrersamfund - særligt bestående af polakker - også før EU-udvidelsen i 2004. Det har muliggjort en omfattende netværksrekruttering, der sammen med de nævnte pull-faktorer i modtagerlandende og pushfaktorer i afsenderlandene udgør de tre kategorier af dynamikker, der skelnes mellem i migrationsforskningen. Desuden viser rapporten, at Norge har modtaget mere arbejdskraft fra Øst end Danmark, hvilket er bemærkelsesværdigt, idet adgangsreglerne ikke er væsentligt forskellige. Rapporten fremhæver her, at også andre faktorer end en proaktiv rekrutteringsstrategi spiller ind. For det første har Norge i en længere periode haft en højere økonomisk vækst og lavere ledighed, som har betydet et generelt større efterspørgselspres efter arbejdskraft end i Danmark. For det andet er håndhævelsen af adgangsreglerne muligvis mere stringent i Danmark end i Norge. For det tredje havde Danmark ikke, som Norge, inden EU-udvidelsen i 2004 allerede etablerede samfund af østeuropæisk arbejdskraft, der har kunnet virke som dynamo i netværksrekruttering. Og for det fjerde opfattes Norge muligvis som et mere åbent land end Danmark i arbejdsmigranternes hjemlande. De sidste to forhold kan også være med til at forklare arbejdsmigrationens mindre omfang i Danmark i forhold til i Irland og Storbritannien, men her kan sprog og mere liberale adgangsregler som nævnt også have spillet en rolle. Læringspotentialet fra disse forklaringer på variationerne i arbejdsindvandringens omfang er begrænset, men opmærksomhed på den rolle allerede etableret østeuropæisk arbejdskraft spiller i forhold til netværksrekrutteringen er vigtig. Derudover er sprog vigtig. Danmark vil selvfølgelig aldrig kunne konkurrere med de fordele, Irland og Storbritannien høster ved at have engelsk som hovedsprog. Men hvis flere virksomheder og offentlige myndigheder anvendte engelsk som arbejdssprog, ville det hjælpe højt kvalificeret indvandring til Danmark på vej. Endelig bør der være opmærksomhed om, hvilke signaler den politiske diskussion og den overordnede indvandrerpolitik uforvarende kan komme til at sende, også over for typer af indvandrere, man gerne vil tiltrække.

AB - Med henblik på at give inspiration til danske myndigheders internationale rekrutteringstiltag analyserer notatet den generelle politik over for arbejdsmigranter samt offentlige rekrutteringsinitiativer i Norge, Irland og Storbritannien. De tre lande har det tilfælles, at de i højere grad end Danmark har været mål for indvandring af arbejdskraft fra Østeuropa i de senere år. Det væsentligste læringspotentiale i forhold til rapportens fokus findes i de tre landes specifikke, offentligt drevne rekrutteringsinitiativer. Arbejdet i regi af European Employment Service (EURES) i disse tre lande bruges (eller brugtes) tilsyneladende mere og mere udadvendt, end tilfældet er i Danmark. Irlands og Norges EURES-ansvarlige bruger således mange ressourcer på aktiviteter i udlandet. Desuden bruges medierne offensivt til at skabe opmærksomhed om EURES. I Norge er medietræningen af EURES-vejlederne en del af vejledernes uddannelse. Endvidere arrangeres hyppigt jobmessser. Det er en meget ressourcekrævende aktivitet, men en aktivitet, som EURES i Irland tilsyneladende har haft en vis succes med. Endelig synes den direkte personlige virksomhedskontakt at være vigtig i de tre landes EURES-aktiviteter. Med en tæt virksomhedskontakt følger også branchekendskab, der kan være alfa og omega i forhold til at kunne agere proaktivt på virksomhedernes behov for international rekruttering. Uden for EURES-regi kunne de rekrutteringsinitiativer, som det norske og britiske sundhedssystem tidligere har taget, evt. have interesse for det danske sundhedsvæsen. Endelig bemærkes det, at det offentliges ansvar for efteruddannelse af østeuropæisk arbejdskraft er et forhold, der har været til diskussion i alle tre lande. Men selvom disse rekrutteringstiltag kan have spillet en rolle, er det ikke primært det, der forklarer det store antal arbejdsmigranter fra øst. Udviklingen skyldes for det første, at der er tale om tre vækstøkonomier med stor efterspørgsel efter arbejdskraft. For det andet er lønnen for ufaglært arbejde i de tre lande meget højere end i migranternes hjemlande, hvilket er et stærkt incitament til at rejse, særligt når det er svært at få arbejde i hjemlandet. For det tredje gælder det for Irland og Storbritannien, at sproget (engelsk) beherskes på et vist niveau af mange af migranterne. Endelig har alle tre lande haft et relativt stort østeuropæisk indvandrersamfund - særligt bestående af polakker - også før EU-udvidelsen i 2004. Det har muliggjort en omfattende netværksrekruttering, der sammen med de nævnte pull-faktorer i modtagerlandende og pushfaktorer i afsenderlandene udgør de tre kategorier af dynamikker, der skelnes mellem i migrationsforskningen. Desuden viser rapporten, at Norge har modtaget mere arbejdskraft fra Øst end Danmark, hvilket er bemærkelsesværdigt, idet adgangsreglerne ikke er væsentligt forskellige. Rapporten fremhæver her, at også andre faktorer end en proaktiv rekrutteringsstrategi spiller ind. For det første har Norge i en længere periode haft en højere økonomisk vækst og lavere ledighed, som har betydet et generelt større efterspørgselspres efter arbejdskraft end i Danmark. For det andet er håndhævelsen af adgangsreglerne muligvis mere stringent i Danmark end i Norge. For det tredje havde Danmark ikke, som Norge, inden EU-udvidelsen i 2004 allerede etablerede samfund af østeuropæisk arbejdskraft, der har kunnet virke som dynamo i netværksrekruttering. Og for det fjerde opfattes Norge muligvis som et mere åbent land end Danmark i arbejdsmigranternes hjemlande. De sidste to forhold kan også være med til at forklare arbejdsmigrationens mindre omfang i Danmark i forhold til i Irland og Storbritannien, men her kan sprog og mere liberale adgangsregler som nævnt også have spillet en rolle. Læringspotentialet fra disse forklaringer på variationerne i arbejdsindvandringens omfang er begrænset, men opmærksomhed på den rolle allerede etableret østeuropæisk arbejdskraft spiller i forhold til netværksrekrutteringen er vigtig. Derudover er sprog vigtig. Danmark vil selvfølgelig aldrig kunne konkurrere med de fordele, Irland og Storbritannien høster ved at have engelsk som hovedsprog. Men hvis flere virksomheder og offentlige myndigheder anvendte engelsk som arbejdssprog, ville det hjælpe højt kvalificeret indvandring til Danmark på vej. Endelig bør der være opmærksomhed om, hvilke signaler den politiske diskussion og den overordnede indvandrerpolitik uforvarende kan komme til at sende, også over for typer af indvandrere, man gerne vil tiltrække.

M3 - Rapport

SN - 8791833159

T3 - FAOS Forskningsnotat

BT - Rekruttering af udenlandsk arbejdskraft

PB - Museum Tusculanum

CY - Kbh.

ER -

ID: 18046611