Kursusrække: Den danske model i praksis

Efterårssemestret 2011

Skemaoplysninger: Mandage kl. 10-12 i uge 36-41 samt 43-48 (efterårsferie i uge 42)
Sted: CSS (Center for Sundhed og Samfund), Københavns Universitet
Point: 10 ECTS
Niveau: Kandidat-niveau (bachelorstuderende kan ikke deltage)
Litteratur: Der vil blive lavet et kompendium, som kan købes i Akademisk Boghandel på CSS (Øster Farimagsgade 5, bygning 7) inden kursusstart
Studieordning: KA-2005
Fagkategori: Sociologiske Temafag
Koordinator: Anna Ilsøe, ai@faos.dk

TILMELDING: Senest 10. juni 2011. Ansatte fra organisationer, ministerier mv. kan tilmelde sig via mail til ai@faos.dk, studerende henvises til selvbetjeningen på KUnet.

FAOS udbyder i efterårssemestret kurset Den danske model i praksis: forhandling, samarbejde og arbejdsorganisering på danske virksomheder, som består af 12 lektioner. Det henvender sig bredt til både samfundsfaglige studerende og ansatte fra organisationer, ministerier mv., der er interesserede i emnet.

Kursusbeskrivelse
Formålet med kurset er at give deltagerne et teoretisk og empirisk grundlag for at analysere den danske model på virksomhedsniveau.

Reguleringen af det danske arbejdsmarked hviler i udstrakt grad på forhandlinger af centrale kollektive overenskomster mellem lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer. Dette karakteriseres ofte som 'den danske model'. I virkelighedens verden fastsættes de danske løn- og arbejdsvilkår dog ikke centralt, men ude på den enkelte virksomhed. Langt de fleste overenskomster fungerer i dag som rammeoverenskomster, hvorunder ledere og medarbejdere kan aftale sig frem til netop de løsninger, der passer på deres arbejdsplads.

Kurset vil give et indblik i, hvordan den danske model fungerer i praksis ude på den enkelte virksomhed. Der fokuseres på den private sektor. Kurset er organiseret i tre dele: Første del introducerer deltagerne til studier af det danske forhandlings- og samarbejdssystem og til teorier om kollektive forhandlinger (Industrial Relations) og medarbejderindflydelse. Her drejer det sig om at opnå en forståelse af, hvilke institutioner der findes lokalt i den danske model. Anden del beskæftiger sig med en række bredere tendenser på arbejdsmarkedet, nye arbejdsorganiseringer, individualisering og internationalisering, der på mange måder kan siges at udfordre disse institutioner. I tredje del præsenteres et udvalg af nyere samarbejds- og ejerskabsformer, og endelig sammenlignes den danske model med forhandling og samarbejde på virksomheder i udlandet.

Centrale spørgsmål på kurset vil være: Er lokale forhandlinger til fordel for både ledere og medarbejdere (win-win) eller kun den ene part (win-lose)? Bakker medarbejderne op om deres lokale tillidsrepræsentant, når han/hun forhandler lokale kollektive aftaler, eller vil de hellere selv forhandle individuelle løsninger direkte med HR-chefen? Hvor ligner forhandling og samarbejde på danske virksomheder forhandling og samarbejde i andre lande, og hvor adskiller det sig? Sætter individualisering, internationalisering og nye arbejdsorganiseringer spørgsmålstegn ved den traditionelle rollefordeling i det lokale forhandlings- og samarbejdssystem, og vil det på sigt styrke eller svække den danske model?

Undervisningsform
Undervisningen foregår som holdundervisning, hvor underviseren indleder med et oplæg i første del af lektionen, hvorefter anden del bruges på at diskutere lektionens tema med udgangspunkt i empiriske eksempler eller oplæg fra gæsteforelæsere.

Eksamensform (kun for studerende)
Afløsningsopgave med petitum eller
Mundtlig eksamen med synopsis
Bedømmelse: Karakter efter 7-trins-skalaen
Censur: Intern censur

Afløsningsopgave:
Kan afvikles individuelt eller i gruppe (max 4. personer pr. gruppe)
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn. Ved gruppebesvarelse tillægges 7,5 sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres

Mundtlig eksamen med synopsis:
Individuel opgave, kan afleveres i gruppe
Omfang: Synopsis på max 3 sider á 2400 tegn
Bemærk: Synopsen er beregnet som diskussionsgrundlag og indgår ikke i bedømmelsen

Eksamensform vælges ved eksamenstilmelding. Eksamenstilmelding sker samtidig med kursustilmeldingen. Se yderligere informationer på Sociologisk Instituts undervisningsside.

Kurset består af 12 lektioner

• 5. september - lektion 1: Introduktion. Danske arbejdsmarkedsrelationer og Industrial Relations (IR): institutioner, aktører, processer

• 12. september - lektion 2: Decentralisering og den danske model (DDM)

• 19. september - lektion 3: Teorier om kollektive forhandlinger (Industrial Relations): handlingsorienterede og institutionelle tilgange

• 26. september - lektion 4: Lokale forhandlinger i industrien - nye surveys og case-studier

• 3. oktober - lektion 5: Samarbejds- og sikkerhedssystemerne og teorier om medarbejderindflydelse

• 10. oktober - lektion 6: Nye arbejdsorganiseringer

• 24. oktober - lektion 7: Individualisering

• 31. oktober - lektion 8: Internationalisering

• 7. november - lektion 9: Nyere samarbejdsformer: medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer og europæiske samarbejdsudvalg

• 14. november - lektion 10: Nyere ejerskabsformer: multinationale virksomheder og kapitalfonde

• 21. november - lektion 11: Forhandling og samarbejde på tyske og amerikanske virksomheder

• 28. november - lektion 12: Opsamling. Nye roller og magtbalancer lokalt - hvad betyder det for den danske model og IR-traditionen?

Se en oversigt over litteraturen til de enkelte kursusgange