Stier og barrierer for det gode samarbejde på virksomheden - En analyse af samarbejdsrelationer i industrien

Der er allerede foretaget en række analyser af samarbejdet på private danske virksomheder. Projektet sigtede på at bygge videre på den eksisterende viden og udfylde de vidensmæssige huller herom på en række punkter:

For det første har en række analyser påpeget, at samarbejdet mellem ledelse og ansatte på danske virksomheder generelt set er velfungerende. Men det er et samarbejde, der ikke altid foregår formelt. Derfor blev det i projektet afdækket hvilke faktorer, der fører til fravalg og tilvalg af SU, ligesom virksomheder med og uden SU blev sammenlignet.

For det andet har flere analyser påpeget, at forhold som tillid og respekt er væsentlige ingredienser i det gode samarbejde. Men der mangler viden om hvilke forhold i øvrigt, der er afgørende for deltagernes vurdering af om samarbejdet forløber godt - og om der er nogen sammenhæng mellem graden af samarbejdets formalisering og kvaliteten af det.

For det tredje tenderer de fleste større eksisterende analyser af samarbejdet til kun, at tegne et øjebliksbillede af samarbejdet. Ved at kombinere kvantitative analyser med kvalitative analyser vil det forsøges, at indkredse samarbejdets dynamik.

For det fjerde er samarbejdets resultater og effekter ikke blevet tilstrækkeligt belyst i de tidligere analyser, hvilket dette projekt også rådet bod på.

For det femte er det et mål med projektet som noget nyt at kunne vises, hvordan samarbejdet har fungeret under den økonomiske krise.

For det sjette, vil projektet afdække hvad parterne forstår ved ’det gode samarbejde’.

For det syvende, vil projektet her adskille sig fra de fleste andre analyser ved både at have en branchemæssig og en størrelsesmæssig afgræsning samt ved at fokusere på både virksomheder med og uden SU.

Hovedformålet med projektet blev forsøgt indfriet ved, at forfølge fire forskningsspørgsmål:

1) Hvilke faktorer er afgørende for, om et formelt samarbejde i form af SU etableres eller fravælges?

2) Hvilke emner samarbejdes der om, og hvad er afgørende for hvilke emner, der tages op?

3) Hvad karakteriserer arbejdspladser med henholdsvis et godt og dårligt samarbejde?

4)Hvilke veje fører til det gode samarbejde, og hvilke barrierer kan det støde på?

Projektets metode var en kombination af en spørgeskemaanalyse rettet til tillidsrepræsentanter og personaleansvarlige ledere med svar fra mere end 614 tillidsrepræsentanter og 236 ledelsesrepræsentanter på industrivirksomheder i Danmark med mere end 25 ansatte, og opfølgende interview på otte udvalgte virksomheder, for at illustrere forskellige veje og barrierer i samarbejdet lokaliseret i spørgeskemaanalysen.

Projektet blev gennemført af Jonas Felbo-Kolding, Mikkel Mailand og Malene Lindberg.

Læs mere i forskningsnotatet Stier og barriere for det gode samarbejde på arbejdspladsen