Trepartssamarbejde efter trepartsforhandlingernes sammenbrud 2012
Problemstilling 4
Der er grund til at tro, at det vil tage nogen tid, før en given regering vil indbyde til trepartsforhandlinger i den store skala igen efter de kuldsejlede trepartsforhandlinger i foråret 2012. Men med til billedet hører dog også, at trepartsforhandlingerne med den bredde, der var lagt op til i foråret 2012, er sjældent forekommende i Danmark, og der er ikke tegn på, at områdespecifikt trepartssamarbejde, som der altid har været mest af, ophører som følge af forløbet i foråret. Væsentlige spørgsmål under denne problemstilling vil være: I hvilken grad formår parterne forsat at sætte præg på den beskæftigelses- og efteruddannelsesindsatsen, og hvordan har deres organisatoriske ressourcer udviklet sig på forskellige niveauer? I hvilket omfang spiller den overenskomstmæssige regulering med og imod den lovregulering, som trepartssamarbejdet typisk bidrager til? Hvor udbredt er samarbejdet mellem regering og kun én af de arbejdsmarkedets parter (som fx akutjobaftalen), og hvorfor opstår det? Og hvordan adskiller trepartssamarbejdet i Danmark sig fra trepartssamarbejdet i de andre EU-lande, hvor det findes?