Den danske model i den private og den offentlige sektor sammenlignet

Den danske model for arbejdsmarkedsregulering, centreret omkring kollektive forhandling mellem relativt stærke arbejdsmarkedsorganisationer, har en længere historie i den private end den offentlige sektor. Men modellen er i begge sektorer helt afgørende for regulering af løn og arbejdsvilkår. FAOS og andre danske forskningsmiljøer har gennemført adskillige studier af den danske model og dens udvikling i de to sektorer hver for sig, mens det har været småt med studier, der systematisk analyserer modellen i de to sektorer. Det vil dette projekt råde bod på.

Den ene del af projektet er en række af sammenlignende analyser af udvalgte dimensioner af modellen i den private og den offentlige sektor. Resultaterne af disse analyser vil blive udgivet løbende i rapporter. De udvalgte dimensioner er 1) forligsinstitutionen og koordinering af forhandlinger, 2) lønsystemer, 3) kommunikation, forhandling og sociale medier, 4) rekrutteringspraksis og ansættelsestyper og 5) udviklingen i overenskomstforligenes indhold.

Den anden del af projektet er en bog på dansk om sektoroverenskomstforhandlingerne i Danmark. Bogen tager læseren med ind i overenskomstens maskinrum, og viser hvordan forhandlingen foregår i praksis. Den er således først og fremmest et studie af, hvordan overenskomstforhandlingerne på den ene side praktiseres meget ens, men også er meget forskellige i henholdsvis den offentlige og den private sektor. Bogen beskriver institutionerne, der sætter rammerne om forhandlingerne, men fokuserer først og fremmest på aktørernes muligheder og ressourcer til at handle inden for aftalesystemet, og viser hvordan aktørerne gør brug af, udvikler og forandrer aftalemodellens normer og institutioner. Bogen henvender sig til studerende og praktikere, der ønsker dybere indsigt i, hvordan overenskomstsystemet praktiseres, og som vil have indsigt i hvordan reglerne for løn og arbejdsvilkår fastsættes og hvordan aftalesystemet udvikles i både den offentlige og private sektor.

Projektdeltagere

Navn Titel Telefon E-mail