Sociale mediers betydning for organisering og fagforeningsaktivisme

Dette projekt fokuserer på sociale mediers betydning for udviklingen af nye organiserings- og mobiliseringsaktiviteter blandt de fagligt aktive. Projektet belyser på den ene side de nye muligheder sociale medier giver fagforeninger i deres interaktion med  arbejder- og medlemsgrupper og på den anden hvordan faglige græsrodsaktivister benytter sig af sociale medier til at komme til orde. Dette indebærer spørgsmål om, hvordan sociale medier spiller sammen med organisering og lokal aktivisme. Projektet belyser således også, hvordan brugen af sociale medier spiller sammen med klassiske organiserings- og mobiliseringsaktiviteter, så som demonstrationer, faglige events, opsøgende arbejde, osv. I samarbejde med FAOS ansatte, der forsker i overenskomstfornyelserne, analyseres også de dilemmaer, som de forbedrede muligheder for organisering og aktivisme, som sociale medier skaber, giver i overenskomstfornyelserne.

Finansieret af

FAOS’ programbevilling

Projektperiode: Ultimo 2020 til ultimo 2022
Kontakt: Mark Friis Hau

Projektdeltagere

Navn Titel Telefon E-mail
Hansen, Nana Wesley Lektor +4535323444 E-mail