19. februar
Forhandlingerne om en ny overenskomst mellem Dansk Metal og Dansk Maskinhandlerforening brød sammen i går aftes, uden at der blev lavet en aftale om nye møder. Det skriver Dansk Metal på sin hjemmeside, danskmetal.dk. Lederen af Dansk Metals forhandlingsafdeling, Keld Bækkelund forklarer, at deres tilgang til forhandlingerne var at opnå et resultat som svarer til det forlig, der nyligt er indgået på industriens område, men at parterne stod for langt fra hinanden til at kunne opnå et forlig. Det er nu op til forligsmanden at finde en løsning for parterne, på det der gælder en overensomst for 1.100 af Dansk Metals medlemmer.
I dag kl. 13:00 mødtes DI (Dansk Industri) og 3F’s Transportgruppe sammen med deres respektive forhandlingsudvalg til forhandlinger om en ny fællesoverenskomst for chauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere. Overenskomsten dækker transportbranchen og resten af det såkaldte normallønsområde. Jan Villadsen, formand for 3F’s Transportgruppe, siger til 3F.dk, at de går efter aftaler, der kan sikre, at der også er gode job til danske hænder i fremtiden. 3F går desuden efter bedre værn mod løndumping, med et særligt fokus på vikarer og underleverandører.
Fagforbundene under LO udsender i disse dage 2. varsel om, at deres medlemmer kan nedlægge arbejdet, når overenskomsterne udløber, hvis der ikke indgås forlig. Det kan man læse på Dansk Industris hjemmeside, di.dk. Dette betyder, at en lovlig konflikt kan bryde ud den 1. marts 2014 ved normal arbejdstids begyndelse. DA og LO har aftalt, at det er tilstrækkeligt at afgive 2. konfliktvarsel, det er derfor ikke afgivet noget 1. konfliktvarsel. Afgivelse af konfliktvarsler er almindelig praksis i et overenskomstforløb og skal ikke tolkes som et tegn på, at en konflikt er nært forestående.
Du kan printe dagens resume ved at klikke på print-ikonet øverst til højre på siden.