27. januar
Simon Tøgern, sektorformand for HK/Privat forklarer på sin blog, at uddannelsesspørgsmålet er meget vigtigt for HK/Privat, fordi det anses som en måde at sikre gode og varige jobs for hele ”HK-standen”. Samtidig er godt uddannede medarbejdere ifølge Simon Tøgern nøglen til virksomhedernes produktivitet og indtjening. Derfor vil HK/Privat søge at sikre medlemmernes muligheder for mere betalt efter- og videreuddannelse samt sørge for, at arbejdsgiverne investerer i virksomhedernes fremtid, hvilket ifølge Simon Tøgern kan ske via kompetencefonde.
HK Luftfart har ved de kommende overenskomstforhandlinger valgt at have arbejdstid som hovedfokus, da størstedelen af medlemmerne i HK Luftfart har skiftende arbejdstider. Derfor fremsættes krav om nedsættelse af arbejdstiden til 34 timer pr. uge for skiftgående, et minimum antal timer pr. vagt, et maksimum antal timer pr. vagt og mindst to sammenhængende fridage pr. kalenderuge. Derudover skal der aftales bedre sikring af deltidsansattes og vikarers vilkår. Det skal blandt andet sikres ved, at der betales overarbejde for merarbejde og at vikarer sikres samme vilkår som ansatte i virksomheden de sendes ud til. Formand for Branchesektion HK Luftfart Betina Hvolbøl udtrykker, at der burde være taget højde for disse ønsker til arbejdstid i tidligere overenskomster. Derudover har hun ikke høje forventninger til, at kravene til overenskomstforhandlingerne indfries, blandt andet fordi SAS’ særoverenskomst skal genforhandles. Sidst endte denne ved forligsmanden og forudsætningerne for, at overenskomsten skal indfri medlemmernes forventninger, er ifølge Betina Hvolbøl ikke blevet bedre.
Du kan printe dagens resume ved at klikke på print-ikonet øverst til højre på siden.