31. januar
På sin blog i Fagbladet 3F skriver formand for 3F Transport, Jan Villadsen, at løndumping er på forhandlingsbordet. Jan Villadsen har netop været i Bruxelles, hvor han mødtes med EU’s transportkommissær Violeta Bulc for at diskutere en medbragt rapport, der dokumenterer, ”hvordan rumænske og makedonske chauffører bliver snydt så vandet driver og rattet slingrer i førerhusene.”
Og hvad har det så med de danske overenskomstforhandlinger at gøre? Ifølge Jan Villadsen en hel del, da danske virksomheder ejer næsten halvdelen af de østeuropæiske lastbiler, der kører i Danmark. Hermed bruger arbejdsgiverne ifølge blogindlægget bulgarske og makedonske chauffører til systematisk dumpingkørsel i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. Og når man gør det, så udhuler det de danske overenskomster og lønvilkår.
Til sidst i sit indlæg opstiller Villadsen tre ønskescenarier.
Det drejer sig om:
1. Dansk kontrol af nummerplader og lastbiler, der fungerer med moderne grænsekontrol samtidig med, at SKAT, politi og arbejdstilsyn fortsat bliver dygtigere og dygtigere til at tager sig af andre former for social dumping end lastbilkørsel.
2. Udspil til skrappere EU-lovgivning med nye og mere fair og enkle regler om cabotage-kørsel, lukning af postkasseselskaber og krav til EU’s medlemslande om meget mere kontrol mod snyd og social dumping.
3. Og som tredje punkt nogle friske overenskomster, der også indeholder øget ansvar til danske arbejdsgivere i Danmark, samtidig med, at de lapper de huller, der er opstod med en Højesteretsdom i 2015 omkring regler for aflønning til chauffører, der kører godskørsel i danske lastbiler. En dom, der giver mere fri leg uden kontrol og mindre fair transport med ansvar for de overenskomster, vores love er knyttet op på.
Læs artiklen
Du kan printe dagens resume ved at klikke på print-ikonet øverst til højre på siden.