Nye udfordringer for den offentlige service: Velfærdsborger og medarbejderintegration i udviklingen af den offentlige service i hårde tider (afsluttet)

Projekt

Projektet undersøger, hvordan brugerdeltagelse i skoler og på hospitaler bliver kombineret med mere traditionelle former for medarbejderinddragelse og -deltagelse. Effektivisering, individuelle valgmuligheder og nye måder at inddrage borgerne i udviklingen og evaluering af velfærdsservicen præger i dag den offentlige forvaltning. Projektet undersøger, hvordan arbejdsgivere, fagforeninger og offentlige myndigheder reagerer herpå. Ydermere ser projektet på, hvorvidt og hvordan øget brugerinddragelse bidrager til at forbedre den offentlige service og øge engagementet i arbejdsstyrken.

Projektet bygger på interview med repræsentanter fra de centrale sociale partnere på skole- og hospitalsområdet samt dokumentmateriale. Med det formål at afdække konsekvenserne af de nye former for brugerinddragelse på den traditionelle sociale dialog lokalt gennemføres der også feltarbejde på udvalgte skoler og hospitaler.

Deltager: Mikkel Mailand, Nana Wesley Hansen. Projektet koordineres af Stephen Bach, Professor på King's College London.
Projektperiode: afsluttet i 2015
Finansiering: Projektet er finansieret af den Europæiske Kommission
Kontaktperson: Nana Wesley Hansen, tlf.: 35 32 34 44, mail: nha@faos.dk og Mikkel Mailand, tlf.: 35 32 32 77, mail: mm@faos.dk