Det mobile danske arbejdsmarked og organisering af lønmodtagere (afsluttet)

Projekt

Projektet udvikler den eksisterende viden om årsager til tilvalg eller fravalg af fagforenings- og a-kassemedlemskab med særligt fokus på betydningen af det mobile danske arbejdsmarked. Hidtidige undersøgelser har givet os et indblik i, hvilke grupper der særligt fravælger medlemskab af overenskomstbærende fagforeninger, og spørgeskemaundersøgelser har belyst, hvilke personlige bevæggrunde lønmodtagerne har for deres valg. Senest har en undersøgelse belyst den positive effekt af arbejdspladsens organisationsgrad på enkeltindividers tilbøjelighed til at være organiseret. Denne undersøgelse vil videreudvikle disse studier på to nye måder:

For det første ser vi på, hvordan det at tilhøre et bestemt arbejdsmarkedssegment påvirker tilbøjeligheden til organisering. Segmenter er såkaldte underarbejdsmarkeder, f.eks. lavtlønsarbejde med ringe avancementsmuligheder som lønmodtagerne har svært ved at komme væk fra. Med en helt ny metode for netværksanalyse - udviklet af Jonas Toubøl og Anton Grau Larsen fra Sociologisk Institut, KU - kan vi identificere segmenterne på arbejdsmarkedet mere præcist end hidtil og kortlægge udviklingen i organisationsprocenter i de forskellige segmenter. Dermed kan vi dels lokalisere de ’problematiske’ grupper for faglig organisering, og dels analysere forandringer over tid i graden af organisering i forskellige segmenter.

For det andet studerer vi, hvordan skift i arbejdslivet – eksempelvis skift ind og ud af beskæftigelse, skift fra en branche til en anden eller ændringer i indkomst osv. – hænger sammen med at melde sig ind eller ud af a-kasse og fagforening. Disse dynamiske forhold vil også give et bedre billede af, hvordan a-kassemedlemskab og Gent-effekten virker, end hidtidige undersøgelser har kunnet give os. Projektets resultater er beskrevet i LO-dokumentation nr. 1/2015 - Det mobile danske arbejdsmarked og organisering af lønmodtagere

Deltager: Christian Lyhne Ibsen (FAOS), Jonas Toubøl, Sociologisk Institut
Projektperiode: Juni 2014 - november 2015
Finansiering: Projektet er finansieret af LO og vil udmønte sig i en rapport til LO, et FAOS-forskningsnotat samt 1-2 videnskabelige artikler