Arbejdsmiljørepræsentant
Arbejdsmiljøet er overordnet set arbejdsgiverens ansvar, men det er også et bærende princip i arbejdsmiljøloven, at fysiske og psykiske arbejdsmiljøproblemer på den enkelte virksomhed skal løses i samarbejde mellem arbejdsgiveren og de ansatte. Arbejdsmiljøloven fastlægger nærmere rammer for, hvorledes dette samarbejde skal organiseres.
I virksomheder med 10 eller flere ansatte skal det foregå i en arbejdsmiljøorganisation, og de ansatte vælger en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter til at indgå i samarbejdet med en eller flere arbejdsledere.
En arbejdsmiljørepræsentant (tidligere ”sikkerhedsrepræsentant”) vælges af og blandt de ansatte i virksomheden, i den pågældende del af virksomheden, som arbejdsmiljørepræsentanten dækker. I forhold til valgbarhed og valgenes gyldighed gælder regler for valg af tillidsrepræsentant inden for det pågældende eller tilsvarende overenskomstområde.
Arbejdsmiljørepræsentanten kan vælges blandt alle ansatte; han eller hun skal således ikke nødvendigvis være medlem af en fagforening. Valgperioden er 2 år. Genvalg kan finde sted.
En arbejdsmiljørepræsentant er beskyttet mod afskedigelse eller anden forringelse af sine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for pågældende eller tilsvarende faglige område. En arbejdsmiljørepræsentant må ikke stilles ringere på grund af de aktiviteter, der er forbundet med hvervet.
Uoverensstemmelser om valg, valgbarhed, valgenes gyldighed, beskyttelse og om brud på eller fortolkning af reglerne afgøres ved fagretlig behandling.
En arbejdsmiljørepræsentant skal inden for tre måneder efter valget gennemgå en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse på tre dage og har ret til to dages supplerende uddannelse mere inden for det første år. Herefter har en arbejdsmiljørepræsentant ret til supplerende arbejdsmiljøuddannelse svarende til 1½ dag pr. år.
I modsætning til tillidsrepræsentanten repræsenterer en arbejdsmiljørepræsentant alle ansatte inden for sit område, uanset om de er medlemmer af en faglig organisation (fagforening), og uanset hvilken personalegruppe de tilhører.
En arbejdsmiljørepræsentant kan ikke væltes af kollegerne og kan heller ikke forlade posten i valgperioden. Hvervet bortfalder dog, hvis arbejdsmiljørepræsentantens ansættelse ophører.
Arbejdsmiljørepræsentanten kan med fordel samarbejde med tillidsrepræsentanten om at løse lokale arbejdsmiljøproblemer. Samarbejdet er særligt relevant vedrørende psykisk arbejdsmiljø, som ofte hænger sammen med de emner, der behandles i samarbejdsudvalgene (arbejdsorganisation, ledelse, strukturforandringer osv.).
I 1990’erne og 2000’erne er der forhandlet rammeaftaler på det offentlige og private arbejdsmarked, som gør det muligt at sammenlægge arbejdsmiljøorganisation og samarbejdsudvalg på den enkelte arbejdsplads. Dette gælder eksempelvis MED-aftalen på det kommunale område og i regionerne. Sammenlægningen giver mulighed for et bredere fokus på trivsel og arbejdsmiljø på den enkelte arbejdsplads.
Links
Arbejdsmiljøloven
© FAOS, 2019
TR-undersøgelsen
FAOS afsluttede i 2010 en omfattende undersøgelse om tillidsrepræsentanter. Undersøgelsen viste bl.a.:
- at otte ud af ti arbejdspladser har en arbejdsmiljørepræsentant, mens der kun er en tillidsrepræsentant på hver anden arbejdsplads.
- at otte ud af ti kommunale arbejdspladser har valgt en sammenlægning af arbejdsmiljøorganisation og samarbejdsudvalg på et eller flere niveauer, mens dette kun gælder hver femte arbejdsplads i staten og hver tiende arbejdsplads i den private sektor.
Relaterede begreber
Ledelse og virksomhedsrelationer
FAOS har udarbejdet en række rapporter, artikler, papers mm., som er samlet under temaet Ledelse og virksomhedsrelationer.
Gå til temasiden